JD Logistics, de logistieke tak van de Chinese internetgigant JD.com, kiest voor Returnista als de retourmanagement-oplossing voor hun Europese klanten.
Met behulp van Returnista wil het bedrijf hun klanten een betere retourervaring bieden, en de data-inzichten van het retourplatform gebruiken om retouren tot wel 40% te verlagen.
Focus op een complete klantervaring
JD.com, een Chinese internetgigant met een jaarlijkse omzet van meer dan 150 miljard dollar, (referentie: 50 x de omzet van Coolblue) zet sinds 2020 in op explosieve groei in de Europese markt. “Het aantal Europese klanten dat op onze logistieke diensten vertrouwt blijft maar groeien,” aldus Bin Lin, regionaal manager voor het Verenigd Koninkrijk en de Benelux, Europa, International Logistics, JDL. “Als end-to-end oplossing willen wij onze klanten een optimaal retourproces bieden.”
Volgens Olivier Muller, mede-oprichter van Returnista, is de beslissing van JD Logistics om te werken met de Nederlandse scale-up gegrond op haar sterke ervaring en expertise: “Nederland loopt voorop als het aankomt op het terugsturen van online aankopen. Ons nationale retourpercentage is 13 procent, het hoogste in Europa.”
All-in-one retouroplossing
Meer dan 1,000 webshops maken gebruik van de all-in-one retouroplossing van Returnista, waarbij de vraag in de modecategorie beduidend groter is: vierenveertig procent van Nederlandse retouren zijn kledingstukken, volgens Muller. Als onderdeel van de complete retouroplossing van Returnista verkrijgen klanten inzichten in het retourproces van producten.
“Met behulp van deze data kan JD Logistics Returnista gebruik om het aantal retouren drastisch te verminderen,” aldus Lin. “Los daarvan is het mogelijk om actief retouren om te buigen in omruilingen. Dit helpt de klanten van JD hun omzet te behouden.”
Muller voegt daaraan toe: “Minder retouren betekent een gezonder bedrijf, wat in deze onzeker tijden geen overbodige luxe is.”
Returnista beperkt ook het aantal klantvragen. Doordat het retourplatform inzicht geeft in de retourstatus, neemt het aantal vragen over retourzendingen af. Zo ontzorgt Returnista de klantenservice.
Een duurzame toekomst
Niet alleen vanuit commercieel oogpunt heeft JD.com de samenwerking opgezocht met Returnista. Nu retouren zoveel voorkomen wordt duurzaamheid binnen e-commerce steeds belangrijker.
“Het is bewezen dat onze retouroplossing webshops duurzamer maakt,” zegt Muller.
Volgens Lin zoeken JD’s klanten steeds vaker naar manieren om duurzaam te winkelen, onder andere door geen papier retourformulieren meer te willen gebruiken. ”We willen onze klanten helpen om een duurzame toekomst te bouwen door de CO2-uitstoot op alle mogelijke manieren te verlagen,” zegt Lin.
“Met Returnista kunnen consumenten de retouren digitaal aanmelden.”
Expansie door samenwerking met Europese vervoerders
De samenwerking met Returnista heeft nog een belangrijk voordeel voor klanten van JD.com.
“Doordat Returnista samenwerkingen heeft met vervoersbedrijven uit meerdere landen, kunnen wij onze klanten helpen om retourzendingen ook in het buitenland makkelijk af te handelen,” zegt Lin. “Dit geeft internationale klanten de mogelijkheid om hun afzetmarkt significant te vergroten.”