Verlaag het aantal retouren door inzichten in retourdata
Het verlagen van het aantal retouren brengt veel voordelen met zich mee. Zo is het retourproces niet alleen tijdrovend, maar ook kostbaar. Bovendien kunnen veel retouren ook een negatieve invloed op de klanttevredenheid en het imago van je webshop.
Wat zijn retourdata?
Retourdata zijn de gegevens verzameld uit de producten die klanten retourneren. Deze gegevens kunnen variëren van de reden voor retournering, het type product, en de vervoerder die het product heeft afgeleverd.
Het anaylseren van retourdata kan waardevolle inzichten geven voor jouw bedrijf. Het kan helpen om patronen te identificeren, klanttevredenheid te verhogen en uiteindelijk de winstgevendheid te verbeteren.
Verschillende soorten retourdata
Het analyseren van retourdata is dus essentieel als je jouw retourproces wilt optimaliseren. Lees hier op welke verschillende data je moet letten en wat deze precies inhouden.
1. Retourpercentage
Het retourpercentage is het percentage van de verkochte producten dat wordt geretourneerd door klanten en geeft een indicatie hoeveel van de totale omzet verloren gaat nadat een aankoop heeft plaatsgevonden. Je kunt hierbij nog onderscheid maken tussen het retourpercentage per product en per vervoerder.
Als je merkt dat een bepaald product bovengemiddeld vaak wordt geretourneerd, kun je gaan onderzoeken waar dat aan ligt. Wellicht valt de maat anders dan normaal, geven de productfoto’s op de website geen goed beeld van het product of is de kwaliteit van het product niet wat de klanten hadden verwacht.
Door deze vragen te onderzoeken, kun je verbeteringen aanbrengen die de algehele klanttevredenheid verhogen.
Vervoerders spelen een cruciale rol in de klantervaring. Een betrouwbare vervoerder kan het verschil maken tussen een tevreden klant en een ontevreden klant. Door het retourpercentage per vervoerder te analyseren, krijg je inzicht in welke vervoerder bijdraagt aan de beste klantervaring.
Deze inzichten helpen bij het nemen van strategische beslissingen over welke vervoerders te gebruiken voor toekomstige zendingen. Het zou zomaar kunnen zijn dat de goedkoopste vervoerder niet de vervoerder is die jou het meest oplevert.
2. Return impact index
De Return Impact Index is een lijst van producten die de meeste invloed hebben op jouw retourpercentage. Deze index helpt te identificeren welke producten strategisch belangrijk zijn om het retourpercentage te verlagen.
Sommige producten kunnen een grotere invloed hebben op het retourpercentage dan andere. Dit kan liggen aan kwaliteit, prijs, of zelfs de verwachtingen van de klant.
Het is belangrijk om deze producten te identificeren en passende maatregelen te nemen in bijvoorbeeld afbeeldingen, productbeschrijving of maatvoering.
3. Omruilverhouding
De omruilverhouding is de ratio van het aantal retouren dat wordt omgeruild. Dit kan een indicator zijn van klanttevredenheid en de kwaliteit van jouw producten. Een hoge omruilverhouding kan wijzen op tevreden klanten die graag bij jouw webshop kopen, zelfs als het eerste product niet aan hun verwachtingen voldoet.
Het actief aanbieden van omruilingen gedurende het retourproces kan de omruilverhouding sterk laten stijgen. Door meer retouren om te zetten in ruiling, behoud je de omzet die anders verloren zou gaan.
4. Netto-omzet per land
De netto-omzet per land is de returned value/order value per land. Verschillende landen kunnen verschillende retourpercentages en eigen netto-omzet hebben. Door deze gegevens te analyseren, kun je effectieve marketingstrategieën ontwikkelen voor elke markt, zodat je meer kunt investeren in de markten die je het meeste winst opleveren.
Haal meer inzichten uit jouw retourdata
Het beheren van retouren en het analyseren van retourdata is een essentieel onderdeel van het runnen van een succesvolle webshop. Door aandacht te besteden aan retourpercentages, de Return Impact Index, omruilverhouding, en netto-omzet per land, kun je processen binnen jouw bedrijf optimaliseren en zo de winstgevendheid verhogen.
Wist je dat je met Returnista in real-time meer dan 50 datapunten kunt monitoren? Door op basis van retourdata strategisch actie te ondernemen, kun je de omzet van jouw webshop drastisch verhogen. Lees bijvoorbeeld in onze case over Filling Pieces hoe zij in 2 maanden tijd het retourpercentage met 21% verlaagden en de omzet door het actief aanbieden van ruilingen met 20% lieten stijgen.