Cashflow verbeteren met jouw retouroplossing: 3 tips
E-commerce anno nu is een stuk volwassener dan dat een aantal jaar geleden. Met meer concurrentie tussen online webwinkels wordt het steeds belangrijker om jouw e-commerce bedrijf te onderscheiden.
Sinds 2019 is het aantal webwinkels namelijk met wel 134% toegenomen. In dezelfde periode nam ook het aantal retouren met 431% toe. Retouren kosten dus meer geld dan ooit, maar bieden tegelijkertijd de perfecte kans om je te onderscheiden van jouw concurrenten.
Er zijn een aantal redenen dat er zoveel meer geretourneerd wordt dan voorheen:
- Een toestroom aan oudere en onervaren online shoppers
- Hogere verkoopcijfers (en dus retouren) tijdens de pandemie
- Bracketing: het online kopen van verschillende maten en retourneren wat niet past
- De opkomst van buy now, pay later (BNPL) betaalmogelijkheden zoals Klarna
Olivier Muller, mede-oprichter van retourplatform Returnista, sprak recentelijk over bovenstaande situatie met Kevin Sipin in het webinar voor de e-commerce branche van cash flow management platform, Agicap.
Wat is het effect van jouw retourenstroom op je cashflow?
Door de snel gestegen concurrentie in de afgelopen jaren is ook de druk op cash sterk toegenomen. Daar komt ook nog eens bij dat in dezelfde periode de kosten om te kunnen adverteren sterk gestegen zijn, terwijl dit een acquisitiekanaal is waar veel e-commerce bedrijven van afhankelijk zijn.
Onderzoek dat wij hebben uitgevoerd onder zo’n 1.000 webwinkels toont aan dat een retour gemiddeld 12 euro per product kost.
Met de huidige moordende concurrentie binnen het e-commerce landschap kun je door het verbeteren van je retourenstroom dus een hoop kosten besparen en een gezondere cashflow garanderen.
Hoe je jouw cashflow kunt verbeteren met je retouroplossing: 3 tips
Veel e-commerce bedrijven staan voor dezelfde uitdaging: het behouden van een goede cashflow temidden van een groeiende retourdruk. Met deze 3 praktische tips kun jij daar vandaag nog verandering in brengen.
1) Je retourpercentage verlagen
Moderne consumenten waarderen gratis retourzendingen enorm. Als je je verkoopcijfers wilt zien groeien, zul je ook gratis retourzendingen moeten aanbieden.
Dit betekent echter wel dat je retourpercentage zal stijgen. Om dit niet uit de hand te laten lopen zijn er een aantal acties die je kunt ondernemen om je retourpercentage te verlagen.
Zo helpt het gebruik van duidelijke en grondige productbeschrijvingen. Hierdoor weten klanten van tevoren beter wat ze kopen. Ook het gebruik van hoge resolutie foto’s en video’s is essentieel.
Verder zul je er goed aan doen een uitstekende klantenservice ervaring aan te bieden. Ook het optimaliseren van de klantervaring voor mobiele gebruikers kan een gigantisch verschil in retourpercentages betekenen.
Meer tips? Je kunt onze gratis checklist met 7 handige tips om je retourpercentage te verlagen hier downloaden.
2) Cash vrijspelen door een snellere omloop
Een belangrijk aspect van een gezonde kasstroom creëren is het snel weer verkoopklaar maken van producten.
Op het moment dat een consument een product thuis krijgt duurt het vaak een aantal dagen voordat diegene heeft besloten dat het product retour gaat. Daarna duurt het vaak nog een paar dagen voordat dit product weer in het magazijn is.
Met een beetje pech is er ook nog een wachtrij in het verwerken van retouren in het magazijn. Op deze manier kan het zomaar 2 tot 3 weken duren voordat een product weer op voorraad is.
Je kunt dit probleem aanvliegen door een aantal acties te ondernemen:
- Laat klanten de retouren van tevoren aanmelden
- Koppel je retouroplossing aan je e-commerce platform
- Neem nog te retouren producten direct terug op voorraad
Bovenstaande acties zijn gemakkelijk te bewerkstelligen met een retouroplossing als die van Returnista. Zo zien gebruikers van deze retouroplossing bijvoorbeeld een daling van 65% in de verwerkingstijd van retouren.
Hierdoor speel je ontzettend veel cash vrij, en verlaag je de druk op je kasstroom significant.
3) Retouren ombuigen in ruilingen
Cash binnenboord houden hoeft geen probleem te zijn, zolang je actief ruilingen faciliteert. De meest voorkomende retourredenen hebben te maken met een aankoop die te groot of te klein is. Door tijdens het retourproces meteen een andere maat aan te bieden, kun je een groot aantal onnodige retouren voorkomen.
Als je dan ook nog eens betalingen voor duurdere of goedkopere artikelen direct tijdens het retourproces plaats laat vinden, minimaliseer je de druk op jouw kasstroom.
Ook het proactief aanbiedingen van coupons wanneer klanten een retour aanvragen kan veel impact hebben. Zo zetten e-commerce bedrijven die gebruik maken van de slimme ruilingen van Returnista tot wel 40% van hun retouren om in ruilingen.
Wil je het gehele verhaal van Olivier Muller terugzien, bekijk dan hieronder de webinar opname:
Benieuwd hoe de juiste retouroplossing jouw cashflow kan verbeteren?
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je retourproces? Wij helpen je graag.
Retouren zijn met de software van Returnista niet langer een pijnpunt. Verhoog de klanttevredenheid en verlaag je kosten met de hulp van een mooie retourportaal en een compleet data-dashboard. Wil je net als Decathlon, Loavies en Asos meer waarde halen uit je retourproces? Vraag dan meteen een demo aan op onze website.