Zo maak je retourzendingen duurzamer
Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol binnen e-commerce. Meer webshops worden zich bewust van de impact die hun bedrijf, product en levering heeft op het milieu. Er wordt dan ook hard gezocht naar manieren om deze impact te beperken en op een positieve manier bij te dragen aan de toekomst van onze planeet.
Het retourproces, als belangrijk onderdeel van e-commerce, is een uitdagend onderwerp wat duurzaamheid betreft. Veel retouren betekent simpelweg veel vervoer en verpakkingsmateriaal, wat in de meeste gevallen een belasting voor het milieu met zich meebrengt.
Gelukkig bestaan er steeds meer manieren waarop we deze belasting zoveel mogelijk kunnen beperken. De volgende vier methoden helpen webshopeigenaren om hun verzend- en retourproces zo duurzaam mogelijk in te richten.
1) Printen is niet meer nodig
Het lijkt wellicht een klein onderdeel van het retourproces, maar het kan een groot verschil maken. Werk je nog met papieren retourformulieren waarop de klant moet invullen wat de retourzending inhoudt en waarom een product retour wordt gezonden? Dit is anno 2021 niet meer nodig; barcodes kunnen direct vanaf de telefoon gescand worden
Met de juiste retoursoftware kan de klant deze informatie namelijk makkelijk in een online retourportaal kwijt. Hiermee bespaar je zowel papier als tijd en geld van de consument, en heb je bovendien alle informatie direct in een online systeem staan. Daarnaast hebben veel consumenten geen printer meer thuis, wat het lastig maakt om een retourlabel te printen.
In Nederland hebben we in 2019 met z’n allen zo’n 258 miljoen online bestellingen gedaan. Daar wordt zo’n 13% van geretourneerd, wat neerkomt op 33.5 miljoen retourzendingen per jaar. En dat alleen in Nederland. Kun je je voorstellen hoeveel vellen papier we zouden kunnen besparen als alle pakketjes wereldwijd via een online retoursysteem werden aangemeld?
2) Duurzaam verpakken
Retourzendingen brengen voor veel webshops nogal wat verspild verpakkingsmateriaal met zich mee. In veel gevallen wordt een verzending verpakt in een combinatie van plastic en papier, met daarin zowel de producten als een flinke dosis lucht. Uit onderzoek van PostNL bleek zelfs dat 50% van een gemiddeld pakket uit lucht bestaat en dat de meeste verpakkingen dus veel te groot zijn.
Gelukkig zijn er verschillende manieren om een product zo duurzaam mogelijk te verpakken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Het reduceren van de lucht in de verpakking
- Het gebruik van duurzame materialen
- Het gebruik van brievenbusverpakkingen
- Het gebruik van een verpakkingen die hergebruikt kunnen worden (voor bijvoorbeeld de retourzending)
Uit het eerdergenoemde onderzoek van PostNL blijkt dat 24% van de ondervraagde consumenten het belangrijk vindt om duurzame verpakkingen te ontvangen. Hier is dus nog veel bewustwording te behalen bij consumenten!
Coolblue is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat aandacht besteed aan duurzaam verpakken. In 2017 investeerde dit bedrijf in een nieuwe verpakkingsmachine, waarmee dozen automatisch worden aangepast aan de grootte van de bestelling. Dit scheelt verpakkingsmateriaal, maar ook ruimte in de bezorgbusjes, waardoor minder ritten nodig zijn. Pieter Zwart van Coolblue geeft aan dat sinds de inzet van de nieuwe machine 15% meer pakketten in een vrachtwagen passen.
3) Duurzaam vervoer
Het zal iedereen bekend zijn dat het bestellen en retourneren van pakketjes zorgt voor CO2 uitstoot. Bijna altijd worden bestellingen door vrachtwagens heen en weer gereden tussen sorteercentra en distributiecentra, waarna busjes deze afleveren of ophalen op afhaalpunten of bij mensen thuis.
Gelukkig kan ook de impact door vervoer op verschillende manieren worden verminderd. Zo maakt, zoals eerder al kort genoemd, de grootte van het pakket veel uit. Hoe effectiever een product verpakt wordt, hoe meer pakketjes er in een busje of vrachtwagen passen en hoe minder ritten er dus nodig zijn.
Verder scheelt ook het werken met ophaal- en afhaalpunten in het aantal benodigde ritten. In dit geval hoeft het busje namelijk maar één adres te bezoeken in plaats van het huisadres van alle klanten in de buurt.
Homerr, een van de vervoerders waar we bij Returnista mee samenwerken, is een perfect voorbeeld van een koeriersbedrijf dat veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Homerr werkt zowel met ophaal- en afhaalpunten en maakt gebruik van busjes die toch langs een bepaald afhaalpunt komen. Hierdoor kunnen ze tot 79% CO2 uitstoot besparen per pakket.
4) Het verminderen van retourzendingen met een slim retourproces
Als laatste, en wellicht de allerbelangrijkste methode, het beperken van retourzendingen in het algemeen. Elke retourzending die voorkomen kan worden scheelt weer aan vervoer en verpakkingsmateriaal.
Er bestaan verschillende manieren om het aantal retourzendingen te beperken. Enkele handige methoden zijn bijvoorbeeld:
- Door de juiste data bij te houden kun je inspelen op retourgedrag. Producten die vaak worden geretourneerd kun je het beste uit het assortiment halen of een minder prominente plek geven. Producten die juist minder vaak worden geretourneerd kun je meer onder de aandacht brengen. Door dit spel slim te spelen kun je het aantal retourzendingen sterk omlaag brengen.
- Het toevoegen van voldoende informatie op de website, zodat de klant het juiste product bestelt. Kies er bijvoorbeeld voor om maattabellen en zo duidelijk mogelijke foto’s of zelfs video’s toe te voegen. Ook foto’s en reacties van klanten kunnen helpen bij het schetsen van een realistisch beeld van het product.
- Het gebruik van een handig online retourportaal waarin de klant eenvoudig haar retour kan aanmelden en hier ook kan kiezen voor een groen alternatief voor de retourzending en zelfs de CO2 van de retour kan compenseren
Interesse?
Heb je interesse in het gebruik van de handige retourportaal van Returnista? Of wil je graag eens met ons in gesprek over duurzaam retourneren? Wij horen graag van je.
Retouren zijn met de software van Returnista niet langer een pijnpunt. Verhoog de klanttevredenheid en verlaag je kosten met de hulp van een mooie retourportaal én een compleet data dashboard. Wil je net als Decathlon, Loavies en Asos meer waarde halen uit je retourproces? Vraag dan meteen een demo aan op onze website.