Hoe JHP Fashion 18x sneller retouren verwerkt met Returnista
Met verschillende luxe merken in het assortiment is JHP Fashion al meer dan 15 jaar een begrip in het hogere segment. Online vind je het aanbod dat bestaat uit Dsquared2, Parajumpers, Airforce, Philipp Plein en andere merken. Met een inmiddels volledig op e-commerce gebaseerd model en de daarbijbehorende groei kreeg JHP Fashion al snel met significant meer retouren te maken. Met behulp van Returnista verwerken zij deze nu wel 18x zo snel.
Wij spraken met Stefano Parisi, COO van JHP Fashion, over de uitdagingen van het snelgroeiende bedrijf.
“In de afgelopen 8 jaar hebben wij hard aan de weg getimmerd om onze high-end fashion producten online aan te bieden. Wij waren een van de eerste multibrand stores die de stap maakte naar online. Hierbij komen natuurlijk andere, unieke uitdagingen kijken.”
De online klantervaring, een mobile-first approach, het aanbieden van de juiste size guides en een retourproces opzetten; elk e-commerce bedrijf moet natuurlijk passende oplossingen vinden voor deze aspecten van de online klantreis.
Inzicht in retourredenen krijgen en een retourproces opzetten: hoe doe je dat?
Een van de grootste uitdagingen waar wij bij JHP Fashion tegenaan liepen had te maken met het verkrijgen van de juiste retourinzichten.
Want hoewel elke webwinkel te maken krijgt met retouren, inzicht in de retourdata zorgt er juist voor dat je je retourproces kunt optimaliseren.
Ook is het retourproces zelf natuurlijk essentieel. Want hoe handel je je retouren af? Van welke processen maak je gebruik? En welke software gebruik je voor het uitvoeren van deze processen? Dit waren enkele van de vragen waar wij een oplossing op maat voor moesten bedenken.
“Je moet iedereen laten doen waar ie goed in is, Returnista is dat voor retouren.” - Stefano Parisi
Custom retoursoftware of toch een off-the-shelf oplossing: waar kies je voor?
In eerste instantie werden alle retouren bij JHP Fashion handmatig verwerkt. Dit betekende dat klanten zelf formulieren moesten printen. Hierbij kwamen vaak ook onleesbare handschriften kijken. Kortom: een hele hoop onnodig handmatig werk.
De keuze was dan ook snel gemaakt: het retourproces moest volledig geautomatiseerd worden.
“Aanvankelijk wilden wij een eigen retourmodule bouwen om de automatisering van het retourproces te regelen. Maar het zelf bouwen van zo’n retourmodule zorgt voor ontzettend veel kosten en extra werk. In onze zoektocht stuitten wij op Returnista, en besloten voor een off-the-shelf retourplatform te gaan.”
Hoe met Returnista het roer omging en retouren nu razendsnel worden verwerkt
De implementatie van Returnista’s retourplatform verliep spoedig. Al snel hadden we door dat we met de realtime data inzichten veel meer grip kregen op onze retourstroom.
“Nu het overzicht er is, hebben we beter in de gaten waar de pijnpunten liggen. Tegelijkertijd zijn we van een handmatige retourafhandeling nu volledig overgestapt op het automatisch verwerken van retouren. Dit geldt voor het indienen van de retour door de klant, het aanmaken van credit memo's en de daadwerkelijke terugbetalingen.”
Waar voorheen het verwerken van terugbetalingen 2-3 minuten in beslag nam, is dat op dit moment teruggebracht naar zo’n 10 seconden.
In het dashboard van Returnista kunnen we orders in bulk of per stuk terugbetalen nadat we deze hebben gecontroleerd.
Dat refunds nu 18x sneller verwerkt worden geeft ons personeel veel tijd om zich bezig te houden met andere zaken!
Van retouren naar omruilen: zo ziet de toekomst eruit
JHP Fashion is in gesprek met Returnista over de volgende stap. Parisi: “We willen er alles aan doen om het aantal retouren te verminderen. Returnista biedt de mogelijkheid om retouren om te zetten in ruilingen. Daarmee verwachten we meer dan 40%-50% van de omzet te behouden die we anders kwijt waren geweest.”
JHP Fashion
CASE STUDY
-
May 26, 2023
-
Returnista
5
Michaela - Netherlands
Exchanging, packing and returning my stuff was so quick!
5
Peter - Netherlands
Everything was simple and absolutely perfect!
Start vandaag nog met Returnista
Wij vertellen je graag meer over onze alles-in-één retouroplossing. Geheel gratis en vrijblijvend.