“We zien een verandering in het aantal retouren door de inflatie.” Dat is een trend die volgens Olivia & Kate voor de nodige uitdagingen zorgt. “De conversie ligt lager dan in andere jaren, daarom is het nu extra belangrijk om te focussen op omzetbehoud en retentie.” Store credit en omruilingen helpen Olivia & Kate bij het bereiken van dit doel.
Over modemerk Olivia & Kate
De winkel Olivia & Kate is in 2017 opgericht door Janina Pakasi en gevestigd in Haarlem. Dankzij het grote succes van de offline winkel volgde al snel een webshop. Via Social Media kwamen namelijk steeds vaker vragen of kleding ook kon worden opgestuurd.
Iedere week worden de nieuwste musthaves van het moment verzameld. Zo verkoopt het merk niet alleen kleding, maar ook alle andere musthaves zoals: notitieboekjes, sieraden, kussens, fotolijstjes, ansichtkaarten en meer.
We spraken met Chrissy Stenger, Webshop Manager bij Olivia & Kate, over de lancering van de nieuwe functie “Store Credit”.
Van inkoop naar eigen label
In de afgelopen 6 jaar heeft Olivia & Kate flinke groei doorgemaakt. Het meest trots is Chrissy op de oprichting van het eigen label.
"In het begin kochten we simpelweg in en keken we naar wat er beschikbaar was via leveranciers. Nu richten we ons meer op het identificeren van trends en verwerken we deze in onze eigen collecties of we zetten zelf de trend met ons eigen merk”.
“Onze collectie bestaat steeds meer uit onze eigen labels in plaats van labels van andere merken en dat zal alleen maar groeien", zegt Chrissy. Ze benadrukt dat dit hen de kans biedt om zich te onderscheiden, gezien de hevige concurrentie in de markt.
Ze geeft ook aan dat een kwaliteitsproduct niet per se gepaard hoeft te gaan met hoge kosten. De verschuiving van inkoop naar een eigen merk heeft een loyale klantenbasis gecreëerd waar ze bij Oliva & Kate trots op zijn.
Inflatie beïnvloedt conversies en retourzendingen
"Inflatie zorgt momenteel voor een lagere conversie. Wanneer er geretourneerd wordt, zien we dat dit een volledige bestelling betreft.”
“Gelukkig ondersteunt Returnista ons in dit proces. We kunnen continu evolueren en meegroeien met trends en ontwikkelingen op de markt.”
"Daarmee hebben we het retourpercentage met 10% kunnen terugdringen."
De lancering van een nieuwe functie: Store Credit
Veranderingen in de markt zorgen voor nieuwe ontwikkelingen binnen Olivia & Kate. Daarom is Store Credit een nieuwe functie in de webshop. Store Credit is winkelwaarde die je klant kan besteden in de webshop. Het is daardoor een handig alternatief voor een traditionele terugbetaling.
“Door Store Credit aan te bieden, moedig je bestaande klanten aan om opnieuw een aankoop te doen: Je terugbetalingen nemen af en je cashpositie neemt toe!” - Quinten Muller, Founder Returnista.
"Dit is natuurlijk geweldig, want het behoudt de omzet." Sinds de lancering van Store Credit & exchanges in september heeft Oliva & Kate in slechts 14 dagen, al op 33% van de retouren omzet behouden.
Hogere klantloyaliteit dankzij Store Credit
Store Credit biedt flexibiliteit en is een manier om meer uitgaven en klantloyaliteit te stimuleren. Het biedt namelijk een extra stimulans, je kunt er een extra incentive aan toevoegen. Zo beloont Olivia & Kate klanten die gebruik maken van Store Credit met € 2,50 extra als stimulans.
Chrissy is verheugd dat de nieuwe functie al door 33% van de klanten wordt gebruikt tijdens het retourproces. Zo vertelde ze: “Dit gaat zeker het verschil maken, maar het scheelt ons ook heel veel tijd”.
Het volledige retourproces geregeld met één oplossing
We vroegen Chrissy naar de voordelen die zij ervaart door het gebruik van Returnista.
“Naast de snelheid en gebruiksvriendelijkheid is het heel fijn dat alles met betrekking tot het retourproces op één plek zit". Ze voegt daaraan toe dat het crediteren nu veel sneller gaat en het enorm veel handmatig werk scheelt
Ook wijst ze op het gemak en de efficiëntie van de data-inzichten van geretourneerde producten. Het verkrijgen van inzicht in de redenen voor retourzendingen kan worden benut om het verkoopproces te optimaliseren en daarmee het aantal retouren te verminderen.
“De pick-up service is ook een mooie toevoeging aan de service die we de klanten kunnen bieden. Daarnaast maakt 47% van de klanten gebruik van de printerless optie, waardoor we onze retourstroom ook een stuk duurzamer en klantvriendelijker maken”.
Minder retouren, meer tevreden klanten
Olivia & Kate laat zien dat een goed doordacht retourbeleid en de focus op klantervaring voor een win-win situatie kan zorgen. Minder retouren en meer tevreden klanten.
Samen met Olivia & Kate ligt onze focus op het bereiken van langdurig succes in e-commerce.
Wil je ook weten wat Store Credit voor jouw webshop kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op.
Mocht je geïnspireerd zijn door Olivia & Kate en zoek je nog een leuke baan? Ze zijn op zoek naar nieuwe collega's.